Ronita Bahri
 
 

Associate Attorney

Ronita Bahri

There are several themes in Attorney Ronita Bahri’s life: breaking down barriers, food, and travel. In some ways, they are all intertwined. A native of Iraq and a Chaldean, Bahri came to the U.S. with her family as a refugee at the age of 8, settling in the Detroit area. At a young age she became trilingual, speaking her native Aramaic, Arabic (which she learned while living in Iraq and Jordan), and English here in the United States. 

Bahri, the youngest of six children, was the first of her family to go to college. She not only went to college, but also graduated magna cum laude from Wayne State University in 2011 with a B.A. degree in political science and psychology. After earning her undergraduate degree, Bahri set out to San Francisco for a new perspective on life and to earn her J.D. from the University of San Francisco, School of Law. In 2014, she returned home to the Detroit area after graduating, with one goal in mind: To serve the community.

“My interest and passion outside of the office is global travel and authentic food. Every village, city, or country I’ve had the good fortune of visiting has left an indelible mark on me. Whether it’s hiking in the Swiss Alps, slurping ramen in Tokyo, or relaxing in stunning Northern Michigan, I am most content when I’m taking in every aspect of a new place. They say we learn the most when we are uncomfortable, and I believe traveling to new and faraway places is the perfect example. This kind of discomfort and cultural education makes me a better person and definitely a better attorney.”

Before becoming a Detroit personal injury attorney at Goodman Acker P.C. in 2015, Bahri worked as a legal and policy associate at Michigan Community Resources in Detroit, where she assisted start-up nonprofit organizations. Having some courtroom experience interning with the San Francisco Public Defenders office, she wanted the chance to try cases. So when the opportunity to join Goodman Acker, P.C. came along, she took it, launching a busy practice that focuses on personal injury and no-fault insurance cases.

In law school, she was very active in student organizations, serving as president of the Middle Eastern Law Student Association and chief executive editor of the Law and Global Justice Forum. She was also co-chair of the Student Bar Association’s Diversity Committee. She is inspired by the late Justice Ruth Bader Ginsberg, who she calls brilliant, passionate, tireless, and selfless. “She was a person of compassion and honor — a true believer in empathy over anger.”

Bahri also takes pleasure in spending time with her family—she has seven nephews and three nieces, and says her world revolves around them.

Awards & Memberships:

  • Member, Michigan Bar
  • The Chaldean American Bar Association
  • The Michigan Association for Justice
  • Michigan Lawyers Weekly Up & Coming Lawyers 2017

Education:

  • University of San Francisco, School of Law, J.D.

GETTING TO KNOW RONITA

Bahri also takes pleasure from spending time with her family—she has seven nephews and three nieces who mean the world to her. “I wanted to be a part of their lives, they are very important to me.” She is also an avid follower of the Detroit Tigers and the Detroit Red Wings.

Boat on Calm Water Wintry Mountain Landscape
Mountains in the Clouds Boat on Calm Water
Waves at Sea Yosemite National Park

Arabic

السيرة الذاتية لرونيتا بحري

هي مواطنة أصلية من العراق وهي كلدانية الأصل، انتقلت رونيتا بحري إلى الولايات المتحدة مع عائلتها كلاجئة في سن الثامنة واستقرت في منطقة ديترويت. وأصبحت تتحدث بثلاث لغاتٍ في سنٍ مبكرةٍ، بالإضافة إلى الكلدانية لغتها الأم، فقد تعلمت العربية عندما كانت تعيش في العراق والأردن، والإنجليزية هنا في الولايات المتحدة. بحري، هي الأصغر من بين ستة أخوة، كانت الوحيدة من بين أفراد عائلتها التي تذهب إلى الجامعة. وهي لم تذهب فقط إلى الجامعة، بل تخرجت أيضاً بتقدير امتياز من جامعة ولاية واين في عام 2011 وحصلت على درجة البكالوريوس في العلوم السياسية وعلم النفس.

بعد حصولها على درجة البكالوريوس، أقدمت بحري على سان فرانسيسكو بمنظورٍ جديدٍ للحياة وحصلت على درجة الدكتوراة في القانون من كلية الحقوق، بجامعة سان فرانسيسكو. في عام 2014، وبعد التخرج عادت إلى منطقة ديترويت مع هدف واحد في الاعتبار: خدمة المجتمع.

فهي تقول: “اشتقت إلى وطني”، وتضيف: “ودائماً ما كنت أريد أن أكون في المجال الذي يمكنني من مساعدة المحتاجين.”

قبل أن تصبح محامية حوادث ديترويت في شركة غودمان آكر / Goodman Acker في عام 2015، عملت بحري كمساعد للشؤون القانونية والسياسات في برنامج الموارد المجتمعية بميتشيغان / Michigan Community Resources في ديترويت، حيث ساعدت المنظمات غير الربحية لبدء العمل. بعد أن حصلت على بعض الخبرات من التدريب في قاعات المحاكم مع مكتب المحامين العامين بسان فرانسيسكو خلال السنة الثالثة من كلية الحقوق، أرادت الفرصة لكي تجرب حل القضايا. لذلك عندما سمحت لها الفرصة للانضمام إلى شركة غودمان آكر بي سي / Goodman Acker, P.C، قامت باستغلالها، وبدأت في تمرينٍ مُجِدٍّ مركز على قضايا التأمين ضد الإصابات الشخصية. وقد كانت نشيطة للغاية في كلية الحقوق، في التنظيمات الطلابية، وتولت منصب رئيس رابطة طلبة القانون في الشرق الأوسط ورئيس التحرير التنفيذي لمنتدى العدالة الدولية والقانون وعملت أيضاً كمساعد رئيس اللجنة الطلابية لنقابة المحامين بالتنوُّع.

وهي حالياً، عضو في جمعية المحامين الأمريكية الكلدانية ورابطة ميشيغان للعدالة.

بالإضافة إلى الارتياح الشخصي الذي تستمده من مساعدة الناس، فإن بحري ترى القانون أيضاً على أنه مهنةٌ مُرضِيةٌ بطرقٍ أخرى.

“إنها تجربةٌ تعليميةٌ – فأنا لا أريد أن أتوقف أبداً عن التعلم – لذا فإن هذا أحد الأمور التي أستمتع بها حول هذا الموضوع. وهناك الكثير من التفاعل البشري، سواء أكان الناس على الجانب الآخر أو عملائك أو زملائك في العمل. أنني حقاً أستمتع بذلك “.

بحري تحصل على المتعة أيضاً من خلال قضاء بعض الوقت مع أفراد عائلتها، وقالت أن لديها سبعة أبناء وابنتين أخوتها والذين يعنون العالم كله بالنسبة لها. “أريد أن أكون جزءاً من حياتهم، فهم مهمون جداً بالنسبة لي.” كما أنها أحد الأنصار الأشداء لفريق ديترويت تايكرز وفريق ديترويت ريد وينكز